Innehållsförteckning

Inledning #

Föreställningar, händelser eller andra tillställningar kan skapas genom Memlist. Det går även bra att ta betalt genom evenemanget och checka in deltagare när det är dags. Bra att tänka på att så fort evenemanget är sparat så publiceras den också vilket innebär att deltagare kan anmäla sig ifall dem har länken till evenemanget. Registreringen är öppen fram till sluttiden för evenemanget. Vill man inte tillåta att fler deltagare kan registrera sig är det därför vara bra att stänga den innan evenemanget börjar.

  1. Klicka på menyn EVENEMANG.
  2. Klicka på knappen NYTT EVENEMANG.
  3. Ett ID nummer har skapats för evenemanget och undersektioner dyker nu upp.
  • NAMN PÅ EVENEMANG – Här fyller du i det namn som evenemanget ska heta.
  • TEXT RUTA – Här fyller du allmän i information om evenemanget-
  • TIDPUNKTER
    • STARTTID – Här ställer du in när evenemanget startar.
    • SLUTTID – Här ställer du in när evenemanget slutar.
  • STÄNG ANMÄLAN (checkbox) – När den här bockas i så kommer det upp en undermeny där du kan ställa in vilket datum som evenemanget stänger för registrering.
  • PLATS FÖR EVENEMANG
    • Textruta – Här går det bra att lägga till en beskrivning ifall  adress eller geokoordinater inte är tillräckligt tydliga.
    • ADRESS EJ TILLGÄNGLIG – Ingen adress visas.
    • ONLINE/INTERNET – Beskrivning att evenemanget sker online.
    • GATUADDRESS OCH ORT – När du väljer denna så dyker det upp adress rutor där du fyller i adress, postnummer och ort. Därefter kan du generera en google maps som kommer att visas på evenemangssidan.
    • GEOKOORDINATER – När du väljer denna så dyker det upp geokoordinatrutor där du fyller i koordinaterna longitud/latitud. Därefter kan du generera en google maps som kommer att visas på eventsidan.
  • PUBLICERINGSALTERNATIV
    • FACEBOOK  – Här kan du lägga in en länk till Facebook som då presenteras på evenemangssidan.
    • ANNAN URL – Här kan du lägga in en länk till valfri adress som då presenteras på evenemangssidan.
    • KATEGORISIDA – Används för att gruppera evenemanget till en kategori i det fall där det finns flera olika typer av evememang som hanteras av olika underföreningar.
  • BOKFÖRNING  – Inställning för bokförning
  • E-POSTMALL FÖR BILJETT (dropdown)  – Lägg till vilken biljettmall som ska skickas ut när en deltagare registrerar sig. Standardmallen som kan användas heter “Medlem – Biljett”.
  • LÄGG TILL ANVÄNDARE (dropdown)  – Lägg till en användare som får ett mail varje gång en deltagare registrerar sig. Detta kräver dock att en mall är satt under SYSTEM, Användare – När medlem/person gått med i evenemang för att det ska fungera.
  • ANMÄLNING
    • ÖPPEN FÖR ALLA  – Ingen inloggning krävs. Uppgifter om deltagaren fylls i i samband med registreringen.
    • KRÄVER AKTIVT ELLER UTGÅNGEN MEDLEMSKAP I VALFRI ORGANISATION I SYSTEMET  – Deltagaren måste finnas som en medlem i systemet. Det spelar ingen roll ifall medlemskapet är betalt.
    • KRÄVER BETALT MEDLEMSKAP I DEN EVENEMANGSSKAPANDE ORGANISATIONEN – Deltagaren måste ha ett aktivt medlemskap i föreningen som anordnar evenemanget (Gäller organisationer med underföreningar).
    • KRÄVER BETALT MEDLEMSKAP I VALFRI ORGANISATION I SYSTEMET – Deltagaren har ett valfritt och betalt medlemskap för den aktuella perioden inom organisationen.
  • ANTAL PLATSER  – Maximalt antal deltagare som kan registrera sig. Justeras antalet upp under evenemangets gång så ökar/sänker det deltagartaket för evenemanget. När platserna är fyllda så kommer nästa person inte att kunna registrera sig till evenemanget.
  • MAX BILJETTER PER PERSON  – Max antal biljetter en deltagare kan köpa totalt. Det är en QR kod oavsett antalet biljetter som köps i samma transaktion.
  • ENKÄT ATT BESVARA (knapp) – Klicka på denna för att lägga till Enkät (attribut) som du vill ska dyka upp för deltagare vid registrering.
    •  Klicka på knappen ATTRIBUTKATEGORI
    • Välj den kategori som du vill ta med. Det går bra att välja flera. Dessa dyker då upp efter varandra.
      Saknar du en kategori så behöver du först skapa detta innan du kan lägga till det. Följ då denna guide för Attribut.
  • ANMÄLAN MÅSTE ACCEPTERA VILLKOR – När denna markeras så dyker en textruta upp. Här fyller du i den text som deltagaren behöver godkänna innan den kan slutföra registreringen
  • BILJETTER
    • LÄGG TILL BILJETT – Lägg till en biljett genom att klicka på +BILJETT. Lägg därefter till en befintlig biljett om detta ska användas.
    • Ska en ny biljett skapas så gör du detta genom att klicka på knappen NY BILJETT. En ny popup ruta dyker då upp och du fyller i de uppgifter som är relevant för biljetten. Klicka på SPARA BILJETT för att spara. Stäng därefter ner rutan genom att klicka på STÄNG knappen eller klicka utanför popup sidan.
  • SPARA EVENEMANG – För att spara evenemanget och göra den tillgänglig så behöver du trycka på den här knappen.
Hur upplever du artikeln
Updated on 2024-07-01